Kilka słów o autorze bloga

Blog prowadzony przez nauczyciela: przyrody, matematyki, informatyki.
Strona zawiera utwory własne do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli podczas edukacji szkolnej z podaniem nazwiska autora.

Tu mieszka wiedza zamknięta w wersach.
Łatwo i szybko ją zapamiętasz!

Zdjęcia w większości pochodzą z Wikipedii.

czwartek, 24 października 2019

Ekopracownia "Pod chmurką"

Ekopracownia "Pod chmurką"



















Gorąco Was Witamy!
Wiadomość  świetną  mamy,
Przy szkole jest pracownia
Pochwały  każdej godna.
Bez ścian i rzędów ławek,
Wśród wrzosów  i żurawek,
W ogrodzie tak prześlicznym
Jak w Łodzi w Botanicznym.

Ref.:
Tu wiedza z ekologii, przyrody i biologii,
Z fizyki, geografii i z chemii do nas trafi.

Jest mnóstwo  eksponatów,
Kwitnących pięknych kwiatów
I ścieżka zmysłów nowa,
terapia stóp gotowa.
Tu poznasz  liczne skały,
i posmakujesz  malin,
Etapy rozwojowe,
Czekają tu gotowe.

Ochrona środowiska od dziś nam będzie bliska
tu lekcje językowe, pola, obwody  nowe!

W  ogrodzie z rabatami
z cennymi   roślinami.
Jest  skalniak  wprost bajeczny
I   zegar jest słoneczny.
W  pracowni tej  pod chmurką
Zachwycisz się kukułką.
Odróżnisz głosy ptaków,
marmury od bazaltów.
Poeksperymentujesz i też zaobserwujesz,
postawisz hipotezy,  eko- wiedzę poszerzysz!
 


Właśnie tak:
 Nasza nowa eko pracownia „Pod chmurką”  na pewno pozwoli lepiej poznać zawiłości przyrody zgodnie ze słowami   uczonego Konfucjusza, który żył 500 lat przed n.e. w Chinach.
„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem” 
„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”

    W zielonej klasie,  w altanie przy stołach  będą się odbywały różnorodne warsztaty np. chemiczne takie jak np.  badanie ph gleby lub wody deszczowej, sprawdzanie zawartości jonów wapnia czy  fosforu w glebie.
    Na fizyce w eko -pracowni pod chmurką  poznamy zasady termodynamiki, mechaniki lub  zjawiska optyczne.
    Na przyrodzie – będziemy mogli obserwować  pozorną wędrówkę słońca na  horyzoncie i zmiany w szacie roślinnej w zależności od pór roku.
    Na geografii odróżnimy skały magmowe od osadowych, określimy położenie geograficzne naszej miejscowości, poznamy strefy czasowe, zmierzymy składniki pogody dzięki stacji meteorologicznej.
     W ramach biologii poznamy wymagania pokarmowe i  siedliskowe rosnących tu roślin oraz rośliny lecznicze czyli zioła.
    Obliczymy dawki nawozowe lub stężenia procentowe pod rośliny na matematyce lub chemii

    Tu również poznamy zabiegi pielęgnacyjne konieczne do utrzymania w  dobrej formie wszystkich nasadzeń w kolejnych latach takie jak: kopanie, grabienie, podlewanie, zwalczanie chwastów.
    Samodzielnie wysiejemy  rośliny  jednoroczne: aksamitki, nagietki, maciejkę i zaobserwujemy ich kiełkowanie, wzrost, kwitnienie i owocowanie.
    Poznamy wegetatywne i generatywne sposoby rozmnażania naszych roślin.
    Obejrzymy  pożyteczne owady takie jak: dzikie pszczoły murarki, biedronki, złotooki, trzmiele, które mamy nadzieje zamieszkają w  przygotowanych dla nich budkach dla owadów.

    Będzie to też znakomite miejsce na odpoczynek od hałasu w szkole, wsłuchanie się w głosy natury i miejsce na  spacery i przemyślenia.
    Zachęcamy wszystkich zebranych do odwiedzenia naszej eko pracowni pod chmurką.  W celu zainspirowania wszystkich tu obecnych  do jej odwiedzenia  opowiemy Wam o 6  cennych  roślinach  w naszym poradniku dendrologicznym.


Miłorząb dwuklapowy   „żywa skamielina”
w środowisku  przetrwał 150 mln lat,
choć posiada liście- śliczne wachlarzyki,
jest nagozalążkowy – z iglastymi brat.

Długowieczne drzewo jest bardzo odporne
 na szkodniki, choroby i zanieczyszczenia.
Wyciąg z jego liści zawiera  substancje,
bioaktywne, w lecznictwie  nie do przecenienia. 

Usprawniają krążenie mózgowo-obwodowe,
wspomagają leczenie depresji, nowotworów.
Wspierają metabolizm, poprawiają pamięć,
zapobiegają uszkodzeniu komórek nerwowych. 

To dwupienne chińskie, reliktowe drzewo,
w naturze żyć może cztery  tysiące lat.
Jesienią na żółto pięknie się przebarwia,

żeńskie okazy śmiecą, męskie są bez wad!



Tulipanowiec amerykański
 
Liście i kwiaty ma jak tulipan
stąd właśnie nazwa taka.
Zapomnieć "imię" tego drzewa
to już prawdziwa draka!

W naszej ekopracowni posadzono  2 tulipanowce.




Sosny
Czy sosnę od świerku rozpoznać jest łatwo?

To proste, bo różnią się znacznie igłami.
Świerka, jodły  igły  rosną w pojedynkę,
u sosen po pięć, trzy, albo parami!

Postarajcie się wyszukać  na terenie naszej eko pracowni sosny.




Budleja Dawida zwana omżynem,
  posiada omszone liście.
Jej miododajne gronowe kwiaty
wabią motyle śliczne.



Hortensje bukietowe o dużych białych gronach
Zdobią gdy nawet przekwitną.
Znajdziesz je jeszcze w jesiennym ogrodzie,
Bo nie tak szybko znikną.

Glicynia

Glicynia,  słodlin, wisteria,
jedno z piękniejszych pnączy.
Jej długie zwisłe grona,
Zachwycają wprost  oczy.
Kwiaty ma fioletowe,
o delikatnym zapachu.
Mocnych podpór wymaga,
By wzbić się nawet do dachu.  

To tylko nieliczne atrakcje naszej eko-pracowni, wiosną zobaczymy kwitnące  rośliny cebulowe, warzywa i piękne kwitnące  byliny oraz rośliny skalne: jak rozchodniki, floksy szydlaste, rogownice lub rojniki.

Na zakończenie proponujemy jeszcze jedną piosenkę związaną z naszą eko pracownią.





Mel. Meluzyna

By zrozumieć świat przyrody
Poznać jego tajemnice,
Prawa, które rządzą światem
Czasem ciemne ich  oblicze.
Zgodnie z Konfucjusza radą,
Trzeba dotknąć i zobaczyć
Zrozumienie przyjdzie wtedy,
i zapamiętanie faktów.


Żywe lekcje nam pomogą
 zbudzić uśpione  nadzieje,
Płynąć nowoczesnym nurtem
 zdobywając eko–wiedzę.
Niech zielone nasadzenia
nam pięknieją z każdym rokiem.
Nawet gdy już dorośniemy
 powrócimy tu  z powrotem.


Wiedza zdobyta w ten sposób,
Pozostanie w naszych sercach.
I po latach kto doświadczył
Ten na zawsze zapamięta.

Ekologiczne postawy,
zadbają o środowisko,
Do natury nie plastików,
wszystkim nam szczególnie blisko!

D. G. 5-11-2019r.